Pages

My Fan Club...jomla join...

Jom Klik

Sunday, August 14, 2011

Masak2 di Bulan Puasa....

Salam semua, hr ni saya nk cerita tentang masak2 di bulan Ramadhan nih....u all rjn masak tk? mesti rajin kan? Sy ni bukan malas (ayat nk cover...hahaha), tp kalo hr biase tu tk sempat, sbb blk dh lmbt, sibuk nk lyn anak2 lagi...pastu dh penat...so, bungkus jela jwbnya....so, jarang2 la saya masak....kalo masak pn, hujung minggu jek...so, bulan puase ni pun camtulah...hr keja bungkus je lauk kt kafe bwh ni sbb dh tau cmne rasa masakan diorang...lgpn dijamin bersih compare dgn beli lauk kt pasar Ramadhan...betul tk? Tp,  kalo sy masak, mesti usaha nk buat sesuatu yg special khas untuk suami ngan anak2 trsayang...cheewah...

So, spnjang bulan puasa ni adela beberpa menu yg dh berjaya saya buat....tu pn tgk resepi kt intenet...hehehe...dunia kan di hujung jari anda.....

Ni lah antara menu2 yg dh saya masak...antaranya :

Daging masak black pepper

Tomyam Putih...masih dlm periuk..
Sotong Masak Sambal Petai
 
Tomyam Putih...sedia untuk dihidang...

Udang Masak Sambal Petai...

Daging + Sotong Goreng Paprik
Ade satu lagi, Rebung Masak Lemak Cili Api +Udang with tempoyak...tp sy lupa nk tangkap gmbr waktu dh hidang...sbb dh tk sabar2 nk mkn...ade gmbr yg dlm periuk je...so, tk nmpk sgtla rebung ngan udang dia...


Oo...ade 1 lg...serawa durian....aritu adik saya beli durian smpai 30 bj, tp kecik2 ajela...kami pn perisila masukkan dlm peti ais...pastu makan smpai dh muak, ade bnyk lg isinya ni...tkkn nk buang...so, sy trfikir utk buat serawa...so, jadila macam ni....

tk nmpak sgt isinya sbb dh bercampur dgn santan..hehe


telur masin pn ade....

ni lak antara air bancuhan saya...bandung special...

ni lak air pisang...


So, itu ajela menu yg smpat sy sediakan sepnjang bulan puasa yg dh masuk 15 hr ni. 
Anda bagaimana pula? ( Skema lak ayat sy arini...hehehe)
Kalo ade wat entry psl masak2 di bulan Puasa ni...share2la link kt sini ye...
www.tips-fb.com

4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

biasa eliss buat satu lauk , hubby beli satu lauk. kadang buat jugak kuih2 simple. br sekali mkn kat luar, tu pun vendor hubby belanja :)

niniezane said...

eliss: oo... ye ke...rjn elis buat kuih...kitorang bru 2 kli bukak kt luar, 1 kt hotel uitm, 1 kt Kenny Rogers...tp buke kt umah lg kenyang sbnrnya...

Sarah Syazwani said...

masak kt umah je..tp xdela nk amik gambar sbb dh x sabar nk mkn..hahaha

niniezane said...

sarah :kenala ambk gambar...brula ade bhn nk masuk blog...hahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...